Fizjoterapia

Fizjoterapia

Terapia manualna – to rodzaj fizjoterapii, w której stosuje się techniki diagnostyczne i terapeutyczne, oparta na biomechanice i funkcji układu ruchu. Fizjoterapeuta poprzez ucisk punktów na ciele dociera do bolesnych miejsc i przywraca im równowagę mięśniową.

• Zmniejsza ból,
  • zwiększa ruchomość stawów i zakresu ruchu,
  • zmniejsza napięcie mięśni oraz stanu zapalnego tkanek miękkich.

• Bóle mięśni, ból karku,
  • migreny i zawroty głowy,
  • wady postawy,
  • dyskopatia,
  • zablokowania czynnościowe stawów,
  • bóle pourazowe.
Suche igłowanie – metoda terapeutyczna polegająca na nakłuciu trigger points ( tj. punktu spustowego) tkanki mięśniowej, przy pomocy jednorazowych igieł do akupunktury w celu leczenia bólu mięśniowo-powięziowego.
Trigger points czyli punkty spustowe to twarde, napięte mieśnia, które powodują ból, ograniczenie ruchowe np. Ból barku spowodowany napiętymi mięśniami, „łokieć tenisisty” czy „łydka biegacza”.
Przeciwwskazania do suchego igłowania: infekcja, zmiany skórne w tym otwarte rany, tętniak, zaburzenia czucia, ciąża, padaczka.

Pinoterapia to jedna z skutecznych metod w leczeniu dolegliwości bólowych, wspomaganiu leczenia blizn, a także schorzeń ortopedycznych i neurologicznych. Przy pomocy pinów ( tj. gwoździ) oraz katów (tj. noży) uciska i stymuluje się określone punkty na ciele, bez przebijania ciągłości skóry. Ten zabieg wywiera pozytywny wpływ na sferę psychiczną i fizyczną pacjenta, zmniejsza napięcie mięśni oraz pobudza krążenie krwi w organizmie.

Taping jest zabiegiem, który działa przeciwbólowo oraz przeciwobrzękowo, dzięki lepszemu ukrwieniu spowodowanym naciągnięciu skóry ku górze. Sam zabieg polega na naklejeniu plastrów (tj. tejp) na bolące miejsca.
Przeciwwskazania: stany zapalne i infekcyjne skóry, zakrzepica żył, cukrzyca, otwarte rany, choroby nerek i choroba wieńcowa.

Do flossingu używa się ok. 2m taśm, które są mocno owijane pod bolącym miejscem, tak aby napięcie było silne i odczuwalne przez pacjenta. Następnie wykonuje się przez 2 minuty indywidualnie dobrane ćwiczenia, tak aby pobudzić uszkodzony obszar do pracy. Wywołanie w ten sposób niedotlenienie przyśpiesza aktywację włókien szybkokurczliwych, które normalnie aktywują się dużo później.

Wskazania: bóle stawów, kręgosłupa, przeciążenie mięśni, stany pooperacyjne, utrata mobilności stawów.
Przeciwwskazania: ostre stany zapalne, niewydolność serca, choroby tętnic obwodowych, zakrzepica, choroba nowotworowa, otwarte rany w miejscu zabiegu.

Bańki w fizjoterapii stosuje się na miejsca stanu zapalnego w celu pobudzenia procesu leczenia. Sam zabieg polega na przyłożeniu do skóry bańki, w którego wytworzyło się podciśnienie i zassysa do jej wnętrza skórę oraz krew znajdującą się w tkankach. Dzięki temu wpływamy na tkankę łączną, a także na narządy wewnętrzne poprzez odruchy somatyczno-trzewne.

Wskazania: stany po urazach, naderwania oraz naciągnięcia mięśni, zadawnione złamania kostne.
Przeciwwskazania: nowotwory, ciąża, menstruacja, żylaki, choroby zakaźne, schorzenia autoagresywne, wiek ( zabiegu nie powinno się wykonywać u osób w podeszłym wieku, a także u dzieci poniżej 12 r.ż.)